Week 51 // What I’ll Be Up To

I have absolutely no plans at all; on purpose, so I’ll be able to do exactly what my heart desires. Maybe I’ll bake another bunch of cookies or christmas sweets, going for a long walk by the water, do some reading or some working on my books, or just fetching the last christmas present.

anna-jane-eyre

I dag går vi den ‘rigtige’ juleuge i møde, og det indebærer som altid en hel del hyggelige begivenheder med sig. Trods jeg sidder med en eksamensopgave hængende over hovedet (den SIDSTE før specialet!), er mit humør dejlig julet, julemusikken kører non stop her hjemme og gaver bliver pakket fint ind som aldrig før. Her er et indblik i MIN juleuge:

Mandag
Mandag morgen skal jeg mødes med tre udstillende kunstnere på galleriet for at tage deres værker ned. Deres udstilling slutter i dag, og dermed skal de værker, som ikke er blevet solgt, hjem på deres plads.
Når jeg kommer hjem først på eftermiddagen skal min eksamensopgave rettes igennem i selskab af en kop kaffe, og derefter vil jeg håbe, at mine julegaver til min morfar kommer med posten!
Jeg har planer om, at vi skal have risengrød til aftensmad, og dette bliver endnu et forsøg på at få min kæreste i julestemning!

Tirsdag
Tirsdag formiddag skal jeg (endelig!) aflevere min eksamensopgave – en stund jeg har set frem til siden semesterets start 😉
Derudover skal jeg læse hele dagen – Jane Eyre af Charlotte Brontë, som jeg har fået af min lillebror i fødselsdagsgave for en lille måned siden. Jeg har virkelig set frem til at tage hul på denne bog, så det har fungeret som en slags gulerod her i eksamenstiden.
Om aftenen skal spise hos mine svigerforældre sammen med min kærestes søskende og deres kærester. Min egen søde kæreste skal på Frederikshøj i Aarhus sammen med en kammerat, så jeg er alene af sted i svigerfamiliens selskab.

Onsdag
Onsdag er dagen, hvor jeg endnu engang skal lave julegodter, blandt andet dem her, som er faldet i rigtig god jord her hjemme og hos venner. Jeg har lavet en gang småkager tidligere, som jeg har gemt en rest dej af; dem vil jeg lave endnu engang i selskab med nogle hasselnøddesmåkager, som jeg tænker gør sig godt oven på al julemaden (som jeg i øvrigt h a d e r).
Jeg har fri hele onsdag, så jeg tænker, at jeg vil tage mig tid til at arbejde på mine bøger, så jeg snart har et nogenlunde klart design, jeg kan forholde mig til. Min trykker kan ikke trykke min forside grundet, at den er helt ensfarvet, så jeg skal have funderet over mulige løsninger.

Torsdag
Dapper jeg en tur på Aros for at se deres udstillinger. Jeg elsker at gå på museum i juletiden, for mig hører det ligesom bare med. Udover det skal jeg have fyldt op i mine kaffedepoter hos Nespresso, forbi Nummer 24 og have fat i deres lækre glutenfri Teff brød og lige en tur forbi Illums Bolighus for at se deres juleudsmykning endnu engang. Desuden skal jeg efterfølgende til juleafslutning med museet, hvorefter jeg dapper hjem for at ligge i min kærestes arme og se Skam (og JA, den er god!).

Fredag
Lille juleaften. Dagen før dagen. Jeg har absolut ingen planer og har holdt dagen åben for det, jeg har lyst til. Om det er at bage endnu en gang småkager (jeg spiser dem ret hurtigt, når de først er kølet af…), lave endnu engang konfekt, gå en lang tur langs vandet, læse i min bog eller haste ned efter den sidste julegave, som jeg næsten altid kommer i tanke om mangler (den mangler aldrig, det er altid en lille ekstra panik gave, jeg får købt) eller om jeg blot vil slappe af, lave risengrød til om aftenen og se et afsnit af The Crown eller Downton Abbey, så skal der være plads til det denne dag. Hurra for juletid uden stress.

Lørdag
Dagen. Dag-en! Indrømmet: jeg knuselsker juleaften og juletiden op til, hvis den hurtige læser endnu ikke har fanget dette… Jeg kører hjem til min familie tidligt juleaftensdag og glæder mig til at gå en lang tur med min mor og hundene, til at se Disneys Juleshow, til at gå til julegudstjeneste og til at hjælpe min mor i køkkenet. Jeg g l æ d e r mig til at se min familie, til at nyde nærværet og samværet og blot hygge sig i selskab med dem, man elsker.

Søndag
Første juledag er altid sådan en vidunderlig dag. Som regel går vi i familien en lang og dejlig tur og bliver blæst godt igennem af den sprøde decemberluft. En ting som jeg virkelig nyder er, at vi om formiddagen hvert eneste år sætter Muppets Juleeventyr på. Det er min absolutte yndlings julefilm, så selvfølgelig skal den ses igen i år. Det er en tradition, som jeg ynder at opretholde og en tid, hvor vi hygger lige en anelse ekstra om hinanden i fred og ro fra omverdenen.

christmas-cookies

Monday the real ‘week of christmas’ begins which always brings many joyful events. Christmas is my favourite time of year, so I am looking forward to wake up on Monday morning. Here MY week of Christmas: 

Monday
Monday morning I am meeting up with three exhibiting artists at the gallery to take down their works from this year’s winter exhibition which ended Sunday afternoon. 
When I get back home I’ll need to do the last finishing touches on my exam paper & then I’ll be ready-steady to hand it in the following day! The last exam paper I’m doing before my thesis, I am already loving it.
I hope that my pressies for my grandfather arrives by mail on Monday, so I can get them wrapped up and put them with the other christmas presents in the living room. 
I have already been planning on doing rice pudding for dinner which hopefully will bring a more christmassy mood to my boyfriend!

Tuesday
The day when I’m finally handing in my exam paper, I can’t wait!
I have been planning on, since my birthday, to read Jane Eyre by Charlotte Brontë on this day; the day when I am finally free from exams and then will be able to just enjoy this week of christmas. 
For dinner I am going to my parents in law with the rest of the family to with everybody a merry christmas. Unfortunately my boyfriend is not coming; he will be spending his night with a friend in Aarhus at a Danish gourmet restaurant. Well well.. 

Wednesday
This is the day where I am making another bunch of these goodies, the vegan christmas treats, as well as a bunch of cookies. 
Wednesday is my ‘day off’, why I think I’ll be doing some work on my books. 

Thursday
On this day I’m taking myself to Aarhus to go to Aros. I love spending time at museums during christmas; it kind of just belongs to the month and the mood. Besides being cultural and getting my art satisfaction of the week I am going to fill a bag with coffee from Nespresso, taking glutenfree (delicious) bread home from my favourite bakery down town and I am probably running by Illums Bolighus just to see their christmas decorations once again. 

Friday
This is the day before the day. In Denmark we call it, strictly translated, “little christmaseve” and I always look forward to this day. I have absolutely no plans at all; on purpose, so I’ll be able to do exactly what my heart desires. Maybe I’ll bake another bunch of cookies or christmas sweets, going for a long walk by the water, do some reading or some working on my books, or just fetching the last christmas present, which is always a panic-present, because it’s always just ‘an extra’. For dinner I’ll make us another round of rice pudding (a tradition I have taken with me from my parents) and maybe watch an episode or two of The Crown or Downton Abbey. 

Saturday
The day! Jeg LOVE christmaseve and I love December. I’ll be ‘driving home for christmas’ quite early and I’m so looking forward to taking a long walk with my mom and the dogs, to watch Disney’s Christmas Show, to go to church in the afternoon and to help my mom in the kitchen. I love spending time with my family and my loved ones during christmas – and of course on all other times of the year, there’s just this undefinenable, almost magical feeling when it’s christmas.

Sunday
This first day of christmas is such a wonderful day. We usually go for a long walk, getting our minds cleared, talking and just enjoying the crispy December air. One thing that I absolutely love is that every year, on this morning, we put on Muppet’s Christmas Carol, which is my ultimate christmas movie. It’s a tradition in our family and we’ve been doing it since I can remember, and it just brings an extra touch of christmas into our home where we take just a little extra care of each other. 

 

 

Week 51 // What I’ll Be Up To

Leave a Reply

