Thoughts on Gratitude

anna-i-vindue

Tanker om taknemmelighed… Vækker det en hul lyd i jeres ører? Tidligere vækkede det en sådan i mine. Ikke fordi jeg ikke er taknemmelig, ej heller grundet jeg ikke kan finde noget at være taknemmelig over, men måske mere fordi, at mine tanker ofte har fløjet forbi i farten her i livet og fordi, at jeg har glemt at stoppe op; stoppe op og være taknemmelig.

Det lyder måske lettere end gjort. Her når året går på hæld, føler jeg altid en form for nostalgi. Ikke blot over året, men også over de minder, det har bragt, og minder fra fortiden. Tiden er for mig en subtil ting, noget, der ikke kan berøres, favnes eller som sådan mærkes. Og så alligevel, for er der gået ’tid nok’, eller er den gået hurtigt eller langsomt, kan jeg langsomt begynde at gribe ud efter den abstrakte tid, som tid jo er.
Med tiden har jeg lært at sætte en fod i jorden, stoppe op, mærke efter og mærke taknemmeligheden varme mig op indefra. Taknemmeligheden over at være i stand til at tale om tiden som et fænomen, som synes udefinerbart og som alligevel altid er her, svævende omkring en som noget der ’går’. Tiden læger alle sår, siger ordsproget, og jeg er tilbøjelige til at give ordsproget ret, trods jeg selv har mærket, hvor ’lang’ tiden er om helingsprocessen. Tankerne har med årene (og tiden) fået mig til at mærke efter – mærke efter hvad jeg sætter pris på i mit stille liv, hvilke mennesker jeg ynder at bruge tiden sammen med og hvad det egentligt er, der gør mig lykkelig. Lykke er endnu en af de udefinerbare fænomener, en tilstand, en lykkerus eller blot følelsen af den svævende lykke, der kan komme og gå, og som mange stræber efter at opnå. Men med hvad? Og med hvilket formål? For lykken er en tilstand, som varierer fra individ til individ. Hvad er lykke for dig? Og hvad er lykke for mig? Jeg tror på, at lykken kommer indefra. Den kommer af beslutninger, aktive valg og fravalg. Den kommer af at bruge sin tid med de mennesker, du elsker, og den kommer af at bruge sin tid på de ting, som gør dig glad. Det er alt sammen aktive valg, vi tager, og hvis vi vælger at fokusere på taknemmeligheden, tror jeg inderligt og dybt på, at det er med til at forbedre vores liv, tilværelse, vores omgang med andre mennesker, vores forhold og opfattelse af os selv – alt sammen det, der gør os lykkelige.
Jeg vil stoppe endnu mere op for at reflektere over det, jeg er taknemmelig for i mit liv. Jeg vil fokusere mere på det, jeg sætter pris på og det, der gør, at jeg kan mærke varmen indefra.

Thoughts on Gratitude

Leave a Reply

