Sweet Brain Bites


 Som oftest napper jeg et par stykker med en kop kaffe om eftermiddagen, hvor jeg tillader mig selv en pause fra dagens gøremål, hvad enten disse består af specialeskrivning, huslige pligter eller mit hjemmearbejde.

English recap beneath
I sommer lavede jeg bliss balls. Også kaldet energy balls, raw kugler, energy bites, som alle ved, er det en kliché, at kært barn har mange navne; og den gør sig også gældende her. Egentligt laver jeg dem en gang om ugen, eller når min ration i køleskabet slipper op.
Bliss balls er noget af det bedste, jeg ved; det er en lille sweet treat, som er sød, som kun indeholder naturlige ingredienser og som smager himmelsk. Disse er raw-vegan, hvilket går hånd i hånd med min filosofi om ikke at indtage hverken for mange mælkeprodukter eller animalske fødevarer. Det er ‘sweets for the brain’, som jeg er en frygtelig stor tilhænger af, og som startede som en nærmest besættelse, når jeg skrev eksamensopgaver for 6 år siden, da jeg drev bloggen Blondfood.

Jeg laver ofte en lille sød sweet treat, for jeg kan være evig forvisset om, at min søde tand og en lille sød sult melder sig; enten hen mod eftermiddagen eller hen mod sengetid. Utroligt nok sover jeg som et barn fra det naturlige sukker, som disse indeholder. Som oftest napper jeg et par stykker med en kop kaffe om eftermiddagen, hvor jeg tillader mig selv en pause fra dagens gøremål, hvad enten disse består af specialeskrivning, huslige pligter eller mit hjemmearbejde.

Jeg kalder det brain food, da…
Mandlerne indeholder en hel del gode omega-3 fedtsyrer, hvilket er medvirkende til at forbedre hukommelsen og vedligeholde et stabilt blodsukker gennem dagen.
Nødder og frø i det hele taget er rig på vitamin B complex, vitamin E, zinc og magnesium; alle sammen medvirkende til at hjernen kan fungere optimalt.
Ligeledes er der i disse chiafrø, hvilke også er (meget) rig på omega-3.
Dadlerne er fulde af gode ting og sager, heriblandt: Magnesium, som er kendt for sine anti-inflammatoske egenskaber, ligeledes reducerer magnesium blodtrykket samt risikoen for hjertestop. Fibre, som er medvirkende til at opretholde en god fordøjelse. Vitamin B6 som associeres med hjernens ydeevne.

 -opskriften på disse veganske sweet treats giver ca. 30 stk. – 
– 200 gram mandler –
– 2 dl dadler, udstenede, de friske fra supermarkedets køler –
– 1,5 dl kokosmel –
– skal og saft af 2 limefrugter, økologiske –
– 2 spsk. kokosolie –
– 3 spsk. chiafrø –

– topping –
– mandler, hakket meget fint, evt. i minihakker –
-matchapulver, 1,5 tsk. blandet med 1 dl kokosmel –
– 1 spsk. frysetørret hindbærpulver blandet med 1 dl koskosmel –

– to do –
– mal mandlerne meget finthakket (ikke som decideret mel) i en foodprocessor –
– kom de resterende ingredienser i foodprocessoren –
– kør massen til den sammen som en ‘klump’ –
– stil massen på køl mens du forbereder topping –
– tril massen til kugler mellem tå hænder. en halv spiseske virker for mig –
– rul kuglerne i toppingen –
– opbevar i lufttæt beholder på køl –

img_5797

This summer I made these wonderful bliss balls. I make them at least once a week, or whenever I run out of my ration in the fridge. 
Bliss balls are one of the sweet treats I really love. It contains only natural ingredients which goes hand in hand with my philosophy of not eating dairy products and not too much animal food. It’s a sweet treat for the brain that contains so much goodness, that it would be a shame not to make them!

Some of the benefits of the ingredients are: 
Almonds (and nuts and seeds in general): a load full of omega-3 fatty acids, which contributes to maintain a good memory and a stable blood sugar throughout the day. In general nuts and seeds contains a lot of vitamin B complex, vitamin E, zing ans magnesium, which are contributing to a well functioning brain. 
Chia seeds: rich in omega-3 fatty acids. 
Dates: known for its rich content of magnesium, which is known for it’s anti inflammatory benefits. It reduces the blood pressure and the risk of heart attacks. Dates also contains a load of fibres, which maintains a good and healthy digestion, and furthermore they contain a quite large amount of vitamin B6 which is associated with the performance of the brain. 

– the recipe for these vegan sweet treats yields app. 30 pcs. –
– 200 grams of almonds –
– 0.6 cups or 1.5 dl coconut flour – 
– zest and juice of 2 lime fruits – 
– 2 tbsp. coconut oil – 
– 3 tbsp. chia seeds – 

– topping – 
– almonds, chopped very finely, alternative in a miniblender – 
– matcha powder, 1.5 tsp., mixed with 0.4 cups or 1 dl coconut flour – 
– 1 tbsp. freeze dried raspberry powder, mixed with 0.4 cups or 1 dl coconut flour –

– to do – 
– put the almonds in a foodprocessor and blend until very finely chopped – 
– put the rest of the ingredients in the foodprocessor – 
– blend until it becomes a large ‘lump’ – 
– put the lot in the fridge while prepping the topping – 
– take a half of a tbsp. and make small balls from it between two hands – 
– roll the bliss balls in the topping – 
– keep them in an air tight container stored in the fridge – 

– alternatively –
– replace the almonds with cashews, pecans, Brazilian nuts or whatever nut you favour – 
– add lemon in stead of lime – 
– add orange in stead of lime – 
– add 50 grams of dark 80% chocolate (good benefits fr the brain!) – 
– add rosehip powder – 
– add fresh grated ginger (tons of benefits!) – 

 

Sweet Brain Bites

2 thoughts on “Sweet Brain Bites

Leave a Reply

